2020. aug. 10. hétfőLőrinc
Kolozsvár >> Más város
kolozsvári események >> Más város

A Duna Televízió válasza – viszontválasszal

[sajtóvita] 2005. november 15. 19:11, utolsó frissítés: 18:55

Hol van a Duna Televízió egykori és elképzelt önmagához képest? A vita folytatódik.





Szeptember végén írtam egy szöveget a Duna arculatváltásáról (Duna Televízió: szépségtapaszok és implantátumok). Nem sokkal ez után a Duna PR-osa, Szeles Pál egy válaszszöveget küldött.

Szívesebben vitatkoznék egy döntéshozóval a Duna Televízióról, mint egy olyan kommunikációs szakemberrel, akinek munkaköri leírásába tartozik, hogy megvédje a mundér becsületét. De nem akarom megkerülni a konfrontációt, köszönöm vitapartnerem véleménynyilvánítását. Szeles Pál levele a következő:


TISZTELT KELEMEN ATTILA!

"Minap olvastam a honlapjukon barátságos, segítőkész sorait a megújuló Duna Televízióról. Az Ön írásából is kiderül, hogy mi, magyarok összetartozunk, éljünk a világ bármely pontján, együtt óvjuk, védjük értékeinket. Segítünk egymáson, mint ahogy tette a Duna Televízió és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat által meghirdetett Összefogás Napján és az azt követő hetekben a világ magyarsága a székelyföldi árvízkatasztrófa károsultjainak megsegítésére. Azt különösen méltányolom írásában, hogy összefüggésbe hozza a segítőkész emberek adakozó kedvét a műsor szervezettségével.

Sajnálom, hogy amikor Ön a műsorunkat nézte, csak egy „butácska” kritika megfogalmazásán törte a fejét. Nemzettársaink másként fogadták ezt az adásnapot. A telefonon, SMS-ben, e-mail-ekben felajánlott összeg közel 83 millió forint volt. Az összefogás páratlan sikerét az bizonyítja, hogy az elkülönített bankszámlára eddig 71 millió forint megérkezett, s a dologi javak értéke meghaladja a 10 millió forintot. Öt kontinens magyarsága teljesíteti a felajánlásokban vállaltakat. Ez példátlan az ilyen jellegű gyűjtéseknél. Köszönet érte nézőinknek!

A nézettségünkről közölt – különös tekintettel a Duna Televízió Híradójára –4 „elképesztő” nagyságrendű negatív változásokkal egy a gond: forrásuk ismeretlen, tartalma hamis.
No comment.



*Forrás: AGB Nielsen Media Research (Hungary)
**Szeptember 28-ig


De ha mégis szüksége van magyarázatra, figyelmébe ajánlom a kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem Média- és Szociológia szakának hallgatói által 2005 májusában, a kolozsvári felsőoktatási intézményben tanulók körében végzett kérdőíves kutatás eredményét, mely szerint körükben az Erdélyben nézhető magyar nyelvű tévéadók közül a Duna Televízió 36,2 %-kal a legnépszerűbb. Az őt követő RTL 13 %-ot ért el, a Magyar Televízió 2-es csatornája 3,4 %-ot. Az arányokat talán az alábbi grafikon is tükrözi.



Ami a magyarországi sajtóban megjelenő cikkekre vonatkozó sorait illeti, Cselényi László, a Duna Televízió elnöke nem vásárolt szolgálati luxusautót, nemhogy luxusautókat, mert a teljes gépkocsiflottát a közbeszerzési pályázaton nyert X-Rent-től béreljük.

Az ilyen megalapozatlan állítások átvétele nem szerencsés, mert a Duna Televízió bepereli a rágalmazókat. A sajtópereket sorra megnyeri, legutóbb a Magyar Nemzettel szemben döntött a Fővárosi Bíróság a helyreigazításról, mely ítélet még nem emelkedett jogerőre.

Remélem, az átküldött adatok alapján a továbbiakban segítő szándéka jobban érvényesül kritikus írásaiban. Nagyvonalúságát ismerve, reménykedem abban, hogy reflexiómat viszontlátom honlapjukon. A tények komoly dolgok.

Barátsággal:
Szeles Pál,
a Duna Televízió szóvivője




TISZETELT SZELES PÁL!

1. Az Összefogás Napja

Használjuk munkamódszerként azt, amivel Ön zárja: a tények komoly dolgok. Minden egyes számadat, amit a cikkemben leírtam, aszerint történt precíz közlés, ahogy az a Duna Televízió sajtótájékoztatóján elhangzott. Kérem, nézze vissza a sajtótájékoztató felvételét és a pontatlanságról egyeztessen azzal, aki pontatlanul tájékoztatott.

Az Összefogás Napjával kapcsolatban azért használtam a "butácska" jelzőt, mert nem akartam nagyon udvariatlan lenni. Az, hogy azon az estén mennyire felkészületlen volt a Duna Televízió csapata, hogy mennyire improvizált volt a műsor, vagyis a stúdióban lévők mennyire nem tudtak mit kezdjenek a begyakorlás nélküli helyzettel – azt szerintem nem csak egy médiában dolgozó számára volt egyértelmű.

A magam részéről, romániai magyarként kicsit megbántva éreztem magam amiatt, hogy semmi előkészítő munkát nem bírtam felfedezni abban a műsorban, amely deklaráltan rólam, a nekem nyújtandó segítségről szólt. Beszélgethetünk arról, mennyi pénzt szedett össze a Duna, de arról is, hogy mennyit szedhetett volna össze, ha. Az a sikerpropaganda is visszatetszést kelt bennem, mellyel a Duna Televízió az Összefogás napját kommunikálja, de megengedem, ezzel csak kevesen vagyunk így.


2. A Duna Televízió nézettségével kapcsolatban

Az AGB tekintetében elbeszélünk egymás mellett, mert a Duna Tv egész éves adattal operál, s ott tényleg ennyi az emelkedés az általam bírált kereskedelmi eszközöknek köszönhetően, mi viszont a minőségi nézőszám változását elemeztük a Duna Televízió egyik legnépszerűbb műsora, a Híradó tekintetében.

Sajnos ellenőriztettem, tényleg annyi, sőt bizonyos AGB korrekciók miatt a helyzet még rosszabb! A januári 18-59 ABC Eso 46 ezres nézőszám októberre 25 ezerre esett vissza, s míg az éves átlag 39 ezer fő, addig az utolsó negyedév átlaga 32 ezer néző. (Forrás: AGB Nielsen Media Research-Hungary, október 20-ig).

Az Ön által mellékelt felmérés adatsorait nem tudom megkérdőjelezni, felmérést nem ismerem, az érdemi vitához viszont szükségem lenne pontosabb forráshivatkozásra, mert a Babes-Bolyai Tudományegyetemnek nincs Média- és Szociológia szaka, tudniillik Ön arra hivatkozik, hogy a felmérést ez az intézmény készítették.

Engedelmével idézek egy másik, 2004 december – 2005 január mintavétellel készült szociológiai felmérést. Ezt Csata Zsombor, Kiss Dénes és Kiss Tamás
végezte. A kutatási összefoglaló szövegében ez áll:

A leggyakrabban nézett tévécsatornák listáját vizsgálva első helyen a Duna TV-t említhetjük, a tévézők csaknem kétharmada valamilyen rendszerességgel követi a Duna TV műsorait, és minden negyedikről elmondható, hogy naponta szokott erre a csatornára átkapcsolni.

A nézettséget tekintve a Duna TV-t követő csatornák esetében már nem egyértelmű a sorrend: amennyiben szempontunk a műsorok napi rendszerességgel történő követése, úgy a magyarországi kereskedelmi csatornák (RTL Klub, TV2) és a közszolgálati tv földi sugárzású műsora (MTV) következnek a sorban. Ezek azok a csatornák, amelyek leginkább a határmenti területeken (és újabban a székelyföldi magyar többségű városokban) foghatók, itt a nézettségük azonban nagyon intenzív.

Ennek alapján megkockáztathatjuk azt a feltételezést, miszerint amennyiben ezek a műsorok Erdély-szerte foghatóak lennének, nemcsak a legintenzívebben, hanem a legtöbb ember által nézett csatornák lennének. Mivel azonban Észak-, Közép- és Dél-Erdélyben, valamint Székelyföld falvaiban régióiban ezek a csatornák nem foghatók, a legszélesebb körben követett műsorok a PRO TV, a műholdon sugárzott MTV2, valamint a román közszolgálati csatornák (RTV1 és 2). A „fogyasztói mutató” alapján készített listát a nyugati műholdas csatornák, a Prima TV és a helyi kábeltévék műsorai zárják.

Jelentős regionális eltérések mutatkoznak a preferált tévécsatornákat illetően: A Partiumban és a Bánátban egyértelműen a földi szórású magyarországi csatornák a legtöbb fogyasztó által és a legrendszeresebben nézettek, a napi nézők aránya 40 százalék körüli a vizsgált népességen belül. Őket 20 százalék alatti napi nézettséggel az MTV2, a Duna TV és a román kereskedelmi és közszolgálati csatornák követik.


Fontos aláhúzni még egy jelentős szempontot: a felmérés az előtt készült, mielőtt az MTV1-es bekerült volna az RDS-RCS kábeltévé-szolgáltató alapcsomagjába.


Egy másik, az idézett felmérésben szereplő adatsor korcsoportokként elemzi a Duna Televízió nézettségét. A táblázatot mindenféle kommentár nélkül közlöm:




3. Cselényi luxusautója és Dunás megjelenési gyakorisága

Cselényi luxusautójával tele volt a magyar sajtó, s a Magyar Nemzettől kapott értesülés szerint csupán az a helyreigazítás tárgya, hogy az autó nem 20, hanem „csak” 16 millió forintot ér.

Ugyancsak az említett napilap bocsátotta rendelkezésünkre az adatokat, miszerint a helyreigazítási kérelmeknek alig több mint a fele vélhető megalapozottnak, s ebben már az autókérdés is benne van. Cselényi szerepvállalása a képernyőn tényleg kiemelkedő, filmsorozatainak gyakoriságáról minden bizonnyal Önök tudnak többet, de minden szemlélődő számára nyilvánvaló, hogy amióta elnök, azóta hatványozódásuk egyértelmű, s ezt a kitételt Önök sem kifogásolták.

Jókat,
Kelemen Attila

Ha tetszett a cikk, lájkold a Transindexet!

ÉletmódRSS