2019. október 22. keddElőd

“Szuper-Föld” 20,5 fényévre: víz és élet lehet rajta

B. D. T. összeállította:B. D. T. 2007. április 25. 15:28, utolsó frissítés: 14:59

#b#Piros kereszt#/b# jelölhetné a nemrég felfedezett égitestet az Univerzum kincskereső térképén: a jelek szerint megfelelő hőmérsékletű, hogy életformáknak adjon otthont.

Csillagászok rátaláltak az eddigi kutatások alapján a leginkább a Földre hasonlító bolygóra a Mérleg csillagkép egy olyan naprendszerében, amely 20,5 fényévnyire található a miénktől.

A BBC beszámolója szerint a bolygó a mi Napunkhoz hasonló, Gliese 581 nevű vörös törpe csillag körül kering. Annyi a különbség, hogy a csillag halványabb, “hűvösebb”, mint a Nap; ugyanakkor a Gliese 581c-nek elnevezett bolygó jóval közelebb kering hozzá, mint a Föld a Naphoz viszonyítva.

A nemzetközi tudóscsoport a European Southern Observatory (ESO) Harps nevű teleszkópjával tette a felfedezést a chilei La Silla központban, az Atacama sivatagban. A projektben a francia Nemzeti Tudományos Kutatóközpont (CNRS), a genfi obszervatórium és a lisszaboni csillagászati központ kutatói működtek közre.

A bolygó sugara 50%-kal (vagyis másfélszer) nagyobb a Földénél (BBC-illusztráció) A bolygó sugara 50%-kal (vagyis másfélszer) nagyobb a Földénél (BBC-illusztráció)

Élet a szuper-Földön?

A bolygón megfelelő hőmérséklet uralkodik ahhoz, hogy esetleg víz és élet legyen található rajta. “Úgy becsüljük, a szuper-Földön 0-40 Celsius-fok közötti a hőmérséklet, így folyékony lehet a rajta lévő víz” – magyarázta Stephane Udry, a genfi obszervatórium csillagásza.

Van élet a Földön kívül? Ez az a kérdés, amelyhez a csillagászok minden ilyen felfedezés alkalmával visszatérnek. A szóban forgó bolygón pedig, úgy tűnik, minden feltétel adott ahhoz, hogy életet találjanak rajta: a modellek szerint lehetséges, hogy a Gliese 581c-n kiterjedt szárazföldek vagy óceánok egyaránt megtalálhatóak.

Xavier Delfosse, a franciaországi Grenoble University kutatója szerint a bolygó nagyon fontos célállomása lehet egy majdani missziónak, amely az élet nyomait kutatja fel az univerzumban.

Ennek során olyan űrteleszkópokat helyeznének el a világűr bizonyos pontjain, amelyekkel a biológiai tevékenység érzékelhető jeleit figyelnék. Vagyis például a metán jelenlétét az atmoszférában, a növényi élet megjelenésére utaló klorofillnyomokat stb. Delfosse megállapítása jól illusztrálja a felfedezés horderejét: a bolygót nagy piros kereszt jelölhetné az Univerzum kincs(élet-)kereső térképén.

13 napos év

A Gliese 581c mindössze 13 nap alatt kerüli meg napját: tizennégyszer közelebb található a naprendszere középpontjához, mint a Föld. A gravitáció a földinek 2,2-szerese. A bolygó tömege ötször nagyobb, mint a Földé.

A Gliese 581 naprendszerben egyébként eddig három bolygót sikerült felfedezni: a c-vel jelölt legújabb mellett még kering egy 15 földnyi, illetve a Földnél nyolcszor nagyobb tömegű bolygó is.

A több mint 200 eddig felfedezett, Naprendszeren kívül keringő bolygó legtöbbje a Jupiterhez hasonló gázóriás, ahol óriási hőmérsékleti értékek uralkodnak. Ritka közöttük a szuper-Földhoz hasonló bolygó, amely olyan zónában található, ahol a hőmérséklet pont megfelelő ahhoz, hogy élet alakulhasson ki.

A felfedezésről csütörtökön jelentet meg részletes tanulmányt az Astronomy and Astrophysics című folyóirat.

Forrás: BBC, AFP