2017. december 18. hétfőAuguszta

Láthatatlanság - kutatások: látod? Nem látod? Na látod...

B. D. T. 2006. május 30. 18:26, utolsó frissítés: 18:04

A fényhullámok manipulálását szemléltető, radarhullámokkal operáló modell #b#akár 18 hónap múlva#/b# készen lehet.

1. "SZUPERLENCSE"-KONCEPCIÓ

Nicolae Nicorovici és Graeme Milton szerint egy általuk szuperlencsének nevezett anyag mellé helyezve a tárgyak az észlelő számára láthatatlanná válnak - írja a BBC. A két matematikus lokalizált rezonancia-anomáliának nevezte a jelenséget.

Data épp

a Star Trek egyik epizódjában (forrás: nd.edu)" title="Data épp "előtűnik"
a Star Trek egyik epizódjában (forrás: nd.edu)" >Data épp "előtűnik"
a Star Trek egyik epizódjában (forrás: nd.edu)

A két szakember egyelőre csupán elméleti – matematikai – alapokon bizonyította, hogy a készülék működhet, a szerkezet tényleges megépítése azonban valószínűleg nem várt nehézségekkel is járna.

Nicorovici és Milton elképzelése szerint a láthatatlanságot eredményező jelenség hasonló lehet, mint egy hangvilla, amelyet egy borospohár közelében megszólaltatnak, amelynek eredményeképpen az üveg átveszi a villa rezgését, s hasonló frekvenciájú hangot ad ki. A láthatatlansági hatás ugyanígy működne, azonban hanghullámok helyett fényhullámokkal.

A koncepció egyelőre annyira kiforratlan stádiumban van, hogy a tudósok jelenleg csupán porszemek szintjén emlegetik a láthatatlanságot, egyelőre szó sincs nagyobb méretű tárgyak elrejtéséről. A készülékhez a nanotechnológia segítségével létrehozott szuperlencsét használnák, amellyel korábban ismeretlen módokon manipulálhatják a fényt.

Sir John Pendry, a londoni Imperial College professzora szerint, aki segített a szuperlencse koncepciójának kifejlesztésében, az elképzelés korántsem hibátlan. Ugyanakkor elismerte, hogy komoly katonai alkalmazási lehetőségek rejlenek a felfedezésben. „Ehhez azonban olyan eszköz kell, amely nemcsak adott, konkrét körülmények között működik” – magyarázta Pendry.

2. RADARHULLÁM ÉS METAANYAG

Pendry ugyanakkor a BBC-nek bejelentette: a munkatársaival közösen tervezett, a fényhullámok manipulálását szemléltető, radarhullámokkal operáló modell akár 18 hónap múlva készen lehet.

A brit tudós munkatársaival, az észak-karolinai Duke Universityn kutató David Smith-tel és David Schuringgel a Science magazinban számolt be legújabb kutatásairól. Ugyancsak a Science közölte Ulf Leonhardt professzor tanulmányát is hasonló témában.

David Smith, a metaanyagokkal kísérletező
kutatócsoport tagja szerint az elméletük
David Smith, a metaanyagokkal kísérletező
kutatócsoport tagja szerint az elméletük
"önmagában véve egyszerű"

Mindkét utóbbi kutatás eredményei szerint a matematikai háttér adott a koncepciók működéséhez. Azonban a tökéletes láthatatlanságot előidéző eszköz kifejlesztése minden bizonnyal hatalmas kihívás. Mindkét tudóscsoport úgynevezett metaanyagokkal kísérletezne, amelyeknek különleges tulajdonságait kihasználva érnék el a célt.

A metaanyagok olyan különleges struktúrák, amelyeknek a segítségével meghatározott változtatást lehet eszközölni az elektromágneses hullámokban, így például a fényben is. A művelet során a metaanyagnak nem a kémiai felépítését, hanem a nanoméretű struktúráját változtatnák.

Pendryék szerint elképzelhető úgy manipulálni a fényhullámokat, hogy azok egy metaanyagból készült burkolattal ellátott tárgy körül úgy áramoljanak, akárcsak a víz egy sziget esetében.

John Pendry ismét megerősítette, hogy a láthatatlanságnak komoly felhasználási területe lenne a haditechnológia, azonban egyelőre nem léteznek olyan anyagok, amellyel repülőket, vagy tankokat lehetne álcázni. A kutatócsoport munkáját az amerikai védelmi minisztérium kutatóhivatala, a DARPA támogatja.

A tárgyat úgy folyná körbe a fényhullám,
<br />
mint szigetet a folyó <i>(forrás: bbc)</i>A tárgyat úgy folyná körbe a fényhullám,
mint szigetet a folyó (forrás: bbc)
Smith és Schuring a kísérleti eszközhöz szükséges metaanyagokat teszteli. A kísérleti modellhez egy gömb vagy henger alakú tárgyat borítanának be a metaanyaggal, amelynek így el kell fednie a tárgyat a rádióhullámok elől.

"Az elmélet önmagában egyszerű; ötven vagy száz évvel ezelőtt is ki lehetett volna találni" - mondta Smith a Science Daily magazinnak. Hozzátette, a természetes anyagok nem rendelkeznek a szükséges tulajdonságokkal, az elmélet révén azonban kiköbözhető a megfelelő anyagjellemzők receptje.

3. OPTIKAI ILLÚZIÓ ÉS METAANYAG

Ulf Leonhardt, a skóciai St. Andrews Egyetem csillagászat és fizika tanszékének professzora a délibáb jelenségéhez hasonlította a láthatatlanság problémáját.

„Egy ilyen kísérlet során az a kihívás, hogy a fényt nem elég egyszerűen elvezetni a tárgy körül, azt kell elérni, hogy pontosan úgy hagyja el a tárgy felületét, ahogyan azt megérintette. Ez azt az illúziót keltené, hogy a tárgy nincs is ott” – magyarázta a tudós.

A láthatatlanság tökéletlenségeit tetszőleges módon addig lehet csökkenteni, hogy lehetővé válik a rájuk eső fény hullámhosszánál nagyobb méretű tárgyak elrejtése is.

A modern metaanyagokat felhasználó módszer arra is alkalmazható, hogy a tárgyat érzékelhetetlenné tegye más elektromágneses hullámok számára - áll a skóciai professzor tanulmányának összefoglalójában.

Forrás: bbc, hvg.hu, science