2019. július 18. csütörtökFrigyes
Kolozsvár >> Más város
kolozsvári események >> Más város

Krízishelyzet két napilapnál – a Ringier és a WAZ a sáros?

Gy. A. Gy. A. 2004. szeptember 29. 16:31, utolsó frissítés: 16:14

Cornel Nistorescu "önként" távozott az Evenimentul Zilei éléről, a Romania Libera igazgatóját a hírek szerint hamarosan menesztik a német tulajdonosok. Egyre több hazai és nemzetközi szervezet aggódik a romániai #b#sajtószabadságért#/b#.






61-en írták alá az Evenimentul Zilei napilap 70 tagú szerkesztőségéből tegnap azt a sajtóközleményt, melyben figyelmeztetnek: Cornel Nistorescu igazgató távozása a szerkesztőség éléről komoly veszélybe sodorja a lap függetlenségét.

Cornel NistorescuCornel Nistorescu
Véleményük szerint ez a tény csak megerősíti a szerkesztőség által már szeptember elején megfogalmazott félelmeket, miszerint a tulajdonos Ringier svájci médiacsoport – átszervezésre hivatkozva – tulajdonképpen a lap szerkesztéspolitikájába kíván beavatkozni.

A tulajdonosok nyomásának engedve Cornel Nistorescu szombat este jelentette be nyilvánosan, hogy távozik az EvZ éléről. Az ellenzéki publicista a Ringier-vel együtt kiadott közlemény szerint "közös megegyezéssel" távozik. A hivatalos indoklás: "kibékíthetetlen különbségek az újság korszerűsítését illetően".

A szerkesztőség szerint ez a megfogalmazás tulajdonképpen súlyos nézeteltéréseket takar, ami a lapnak a kormánnyal szembeni kritikus álláspontja miatt alakult ki. A problémák még tavaly jelentkeztek, mikor a svájci konszern a német Bertelsmann médiacsoporttól átvette a szerkesztőséget – a sajtóközlemény szerint a volt igazgatót a szerződésében foglaltak akadályozzák abban, hogy nyíltan beszéljen az ügyről. Nistorescu


Ion CristoiuIon Cristoiu
helyére Ion Cristoiu kerülne,

a lap egykori alapítója, Nistorescu riválisa, akit a román bulvársajtó megteremtőjeként tartanak számon. Ion Cristoiu egyelőre semmilyen szerződést nem írt alá a svájci sajtótröszttel, sőt nyilatkoztában nem is kívánta megerősíteni a kinevezésére vonatkozó információkat.

A Mediafax hírügynökség azonban úgy tudja, azért nem született egyezség, mert Cristoiu kifogásolja a Ringier azon kitételét, miszerint Nistorescu hetente két alkalommal közölhet publicisztikát a lapban – egyetlen vesszőmódosítás nélkül.

A napilap újságírói elégedetlenek Cristoiu személyével, közleményükben tiltakoznak az ellen, hogy a lap élére olyan személy kerüljön, aki az EvZ által képviselt elvekkel és szakmai értékekkel összeférhetetlen. Ez olyan krízishelyzetet teremtene, amely a szerkesztőség működését veszélyeztetné – hangsúlyozzák.

Miközben az EvZ gyakorlatilag lapigazgató nélkül működik, a Romania Libera napilap szerkesztősége szintén gerillaharcot folyatat a német tulajdonossal, a Westdeutsche Allgemeine Zeitung-gal. A WAZ-t ugyanazon vádak érték, mint a svájci trösztöt: politikai nyomást gyakorol a lapra a bulvárosítás érdekében. A hírek szerint a német tulaj Petre Mihai Bacanu igazgató elbocsátását tervezi – szerkesztősén belüli pletykák szerint egy, a WAZ által elfogadható, párhuzamos csapat összeszervezése folyik.


Lepontozna a Freedom House

A Freedom House a romániai sajtószabadságra adott osztályzata minden bizonnyal romlani fog, ha a két igazgató valóban a tulajdonosokon keresztül gyakorolt politikai nyomás hatására távozik – jelentette ki kedden Alina Mungiu, a szervezet romániai raportőre. Hozzátette: jelenleg is Románia áll a legrosszabbul ezen a téren, messze lemaradva az újdonsült EU-tag, illetve tagjelölt országok között.

Ugyancsak tegnap a Romániai Külföldi Sajtó Szövetsége is kifejezte aggodalmát a két napilapnál kialakult helyzet miatt, és támogatásáról biztosította az EvZ és a RL újságíróit.



Az EU is figyelmeztet

Az Európai Bizottság éves országjelentése (amelyet várhatóan október 6-én hoznak majd nyilvánosságra) az előrejelzések szerint keményen bírál az újságírókkal szembeni megfélemlítési és bántalmazási akciók miatt.

Az EU elsősorban azért elégedetlenkedik, mert a sajtósok ellen elkövetett erőszakos cselekmények ügyében legtöbbször nem találták meg és vonták felelősségre a bűnösöket. A másik kiemelten bírált tényező, hogy a sajtónak az egyre inkább a politikai és gazdasági elit kezében való összpontosulása öncenzúrához vezet.

A jelentés konkrét példákat nem tartalmaz, de Mircea Toma, a bukaresti Media Monitoring ügynökség igazgatója, az Academia Catavencu szerkesztője szerint nem nehéz ilyeneket találni.

A szervezet jelentése szerint idén legkevesebb 29 újságírót fenyegettek meg vagy vertek meg Romániában. A kormány persze tagadja a tömegtájékoztatásba való beavatkozást, hangsúlyozva, hogy a parlament csak az állami televízió és rádió működését felügyeli, a média többi része magántulajdonban van.


A Financial Times aggódik

15 évvel a Ceausescu-rezsim összeomlása után a sajtószabadság ismét aggodalmakra ad okot – ezzel a gondolattal indít a Financial Times tegnapi számának a romániai sajtóhelyzetről szóló cikke. Az írás részletesen foglalkozik a két napilapnál kialakult helyzettel, megemlíti, azok összesen 150 ezer példányszámban fogynak azon kisszámú szerkesztőség közé tartozva, melyek a kormány korrupciós ügyletei után nyomoznak.

A gazdasági napilap bukaresti tudósítója beszámol arról, hogy az EvZ és RL azzal vádolta a kormányt, hogy az állami reklámok, illetve az adók szelektív begyűjtése befolyásolja a sajtót.

Tavaly októberi országjelentésében az Európai Bizottság már figyelmeztette a kormányt az adótörvény szelektív alkalmazása miatt: megengedi a médiumoknak, hogy adósságokat halmozzanak fel az állammal szemben, ezáltal "kiszolgáltatva az intézményeket a hatóságok jóindulatának".

Ha tetszett a cikk, lájkold a Transindexet!

ÉletmódRSS