2019. november 18. hétfőJenő
Kolozsvár >> Más város
kolozsvári események >> Más város

Nem vezethet műsort a magyar adásban a Krónikás szerkesztő

K. A., S. G. 2004. május 11. 19:40, utolsó frissítés: 19:40

#b#Nem tart#/b# igényt az RTV magyar adása Gazda Árpád, a Krónika vezető szerkesztőjének műsorvezetésére. Gazda szerint politikai cenzúráról van szó, de az adás főszerkesztője állítja: az érintett szervezési ügyből csinál politikait.




Ezt Kacsó Sándor megbízott főszerkesztő közölte kedd délután a Kolozsváron megjelenő napilap munkatársával. Gazda Árpádnak azt hozták tudomására: összeegyeztethetetlennek tartják azt, hogy műsorvezetőként egyrészt az adás külső munkatársa volt, másrészt kritizálta azt A Hét c. hetilap múltheti, sajtószabadság-tematikájú számában. Gazda Árpád megkeresésünkre kifejtette:


a kritikát megalapozottnak tartja,

ugyanis Kacsó – feltehetően politikai cenzúrát gyakorolva – nem engedte adásba április 22-én a Képzelt kávéház c. műsor keretében készült vitainterjúját. Az újságíró hozzátette: szerződésszegésről szó sincs, hiszen vele adásról-adásra kötött megállapodást az RTV magyar adása



– A műsorban eredetileg a Székely Nemzeti Tanács által kidolgozott, a képviselőház által elutasított székelyföldi autonómiastatútum-tervezetről szerettem volna beszélgetni Szilágyi Zsolt képviselővel, a tervezet egyik beterjesztőjével, és Székely Ervin képviselővel, a tervezetet a leghevesebben bíráló RMDSZ-képviselővel.

Az április 7-8-án megkeresett meghívottak vállalták, hogy részt vesznek a felvétel elkészítésén április 17-én, 11 órától. Székely 16-án délután mondta le részvételét, és őt helyettesítendő az RMDSZ képviseletében sem Takács Csaba, sem Nagy Zsolt nem volt elérhető – magyarázza Gazda Árpád.


– Szilágyi Zsolttal kettesben készítettük el

a beszélgetést, melyben végig az autonómiatervezettel kapcsolatos ellenérveket próbáltam megjeleníteni. Április 20-án arról tájékoztatott az adás szerkesztője, B. Nagy Veronika, hogy a szerkesztőség vezetősége letiltotta az anyag műsorra tűzését.

Kértem, hogy ha a beszélgetésnek csak bizonyos részeivel kapcsolatban merülnének fel kifogások, vágja ki azokat a felvételből. A déli órákban telefonbeszélgetést folytattam Kacsó Sándorral, a magyar adás megbízott főszerkesztőjével, aki közölte, a beszélgetés azért nem felel meg a követelményeknek, mert a tervezett három helyett csak két fél vett részt benne.

Felajánlotta, hogy utazzam Bukarestbe, és az eredetileg eltervezett felállásban rögzítsük újra a műsort, ezt azonban elfoglaltságaim miatt nem vállalhattam. Elmondtam, hogy megítélésem szerint az adás megfelel a szakmai követelményeknek, letiltását csakis politikai cenzúrának tudom tekinteni.


Azt is közöltem,

hogy ez ügyben a hazai magyar és román, illetve a külföldi újságíró-szervezetekhez fordulok panasszal. Az adás szerkesztőjétől megtudtam, a felvételt másnap Gálfalvi Zsolt, a televízió igazgató tanácsának a magyar tagja is megnézte, és helyesnek tartotta letiltását.


Kacsó Sándor, az adás megbízott főszerkesztője

a Transindexnek elmondta, nehezményezi, hogy egy szerkesztőségi, belső szervezési kérdésből politikai kérdést csinálnak. A közszolgálati televízió magyar adásának főszerkesztője arról számolt be, hogy a műsor szerkesztője, miután megtudta, hogy Székely Ervin nem tud jelen lenni a műsor felvételekor, nem tett kísérletet arra, hogy elérje, és új felvétel-időpontot próbáljon leegyeztetni. Kacsó továbbá azt nyilatkozta lapunknak:


a szerkesztő vele sem konzultált arról,

hogy Székely távolmaradása esetén miben állhatna egy, valamiféle áthidaló megoldás. A Szilágyi Zsolt – Székely Ervin autonómia vitafórum forgatásához egy későbbi időpontban, de még két nappal a műsorra tűzés tervezett időpontja előtt lehetőség is nyílt, de ettől Szilágyi, akivel a felvételt már elkészítették, elzárkózott.

Ha tetszett a cikk, lájkold a Transindexet!

ÉletmódRSS