• Megosztás:
    •  Életmód RSS
    •  Elküldöm e-mailben
    •  Kinyomtatom
    • Utolsó frissítés: 10:34 GMT +2, 2013. április 5.

G. L.
EMBERI BORZONGÁS
The Human Body kiállítás: nem árt a szülői elővigyázatosság


Bár a bukaresti múzeum alaptalannak tartja a tanügyminisztérium riogatását, az általunk megkérdezett szakember is jobbnak látja, ha kikérik a szülők véleményét is.


HIRDETÉS



Továbbra is áll a bál a bukaresti Grigore Antipa Természettörténeti Múzeumban március 22. és június 30. között megtekinthető The Human Body (Az emberi test) kiállítás körül. Korábban Dumitru Murariu akadémikust, az intézmény vezetőjét a Provita Egyesület levélben etikátlansággal vádolta, és azt állította, hogy nyerészkedő céljai vannak. Most pedig a tanügyminisztérium kelt ki a kiállítás ellen.

Az Oktatási Minisztérium március 29-én közleményben utasította a tanfelügyelőségeket, hogy az alárendeltségükbe tartozó iskolákat kötelezzék arra, iskolánként döntsenek, meglátogatják-e a The Human Body kiállítást. Ugyanakkor kikötötték, hogy a kiállítást csak a szülők írásos beleegyezésével tekinthessék meg a gyerekek, illetve azt javasolták, hogy a 12 évesnél fiatalabb tanulókat kötelező módon szüleiknek is el kell kísérniük. A döntését azzal indokolja a minisztérium, hogy a kiállítás


„felkavaró hatású, és negatív érzelmi hatása lehet a gyerekekre”.

A természettudományi múzeum vezetősége természetesen tiltakozik az oktatási minisztérium állításai miatt. Megkérdőjelezi szaktárca azon kijelentését, hogy a kiállítás negatív hatással lenne a gyerekekre, mivel az illetékesek nem végeztek olyan felmérést, amely a káros hatást bizonyítaná. Szerintük ebben az esetben legalább egy gyerekpszichológus véleményére kellett volna támaszkodniuk, de a tárca nem hivatkozott szakértőkre.

A múzeum vezetősége szerint a minisztérium kifogásai indokolatlanok, mivel az emberi anatómia már a hetedikes tananyagban is benne van, így nem kellene aggodalmat vagy viszolygást keltsen az anatómia vagy az emberi evolúció, fejlődés bemutatása. Ugyanakkor csalódottságukat is kifejezték a minisztérium és múzeum közötti elégtelen kommunikáció miatt, hogy nem értesítették a határozatról őket.

A kiállítás Facebook oldala


A The Human Body kiállítás több mint 200 valódi emberi testet vagy testrészt (szerveket, kötőszövetet, csontozatot, izomzatot stb.) mutat be. A kiállott testek állítólag olyan kínai emberek maradványai, akik haláluk előtt tudományos célra ajánlották fel a testüket. A világszerte bemutatott vándorkiállítás – járt már többek között Londonban, Amszterdamban, Barcelonában, Pozsonyban, Bécsben, Budapesten, Torinóban és Madridban is – már többször vádolták azzal, hogy megkínzott és kivégzett kínai emberek testeit vásárolták fel, akik nem járultak hozzá a testük preparálásához. Ez persze nem szegte az emberek kedvét, a kiállítást mindenhol óriási érdeklődéssel fogadták, már több mint húsz millióan látták.

Dumitru Murariu, a múzeum igazgatója korábban úgy nyilatkozott: az intézmény mindössze helyet ad a világ legnagyobb vándorkiállításának, ők nem foglalkoznak a testek konzerválásával. Szerinte mindenkinek joga van eldönteni, hogy megnézi-e a tárlatot vagy sem, amely


oktatási, nevelési, ismeretterjesztői céllal jött létre.

Az ilyen típusú preparálást, amikor egy testet gumiszerű szemléltető eszközzé alakítanak, a Gunther von Hagens nevű heidelbergi orvos találta ki 1977-ben. Az eljárás során a holttestekből kivonnak minden folyadékot, és a testnedveket műanyaggal, főként szilikonnal kevert acetonnal helyettesítik. Az aceton elpárolog, a korábbi nedvek helyét pedig átveszi a műanyag, ami bevonja és tartóssá teszi a preparátumot. A plasztinációnak nevezett eljárás során a szervek elveszítik a színüket, így azokat újra kell festeni, hogy kiállíthatóak legyenek.

Fotó: romanialibera.ro


Keresztes Polixénia, a kolozsvári János Zsigmond Unitárius Kollégium pszichológusa a Transindexnek úgy nyilatkozott, hogy szükségesnek tartja a szülői jóváhagyás igénylését. „Egy gyerek is felfoghatja mókaként vagy poénként ezt a kiállítást, viszont egy érzékenyebbre egészen negatív hatással is lehet, nagyon felkavarhatja. Egy konkrét dolog jut eszembe. Egy kislány, miután simán csak beszélgettünk a drogokról és egy rövid filmecskét is megnéztünk a hatásukról, pánikrohamot kapott. Több alkalommal is beszélgettem erről vele, nagyon érzékenyen reagálja le az emberi testben felmerülő bármiféle változásokat, komoly félelmei lehetnek például a betegségekkel kapcsolatosan. Egy ilyen esetben mindenképp kikérném egy szülő véleményét, beleegyezik-e abba, hogy a gyereke megnézze a kiállítást” – magyarázta.

A szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy a szülői felügyelet azért fontos ebben az esetben, hogy ha a gyerekben bármiféle kétely felmerül a látottak kapcsán, még ott helyben meg tudja válaszolni. Egy csoportos látogatás esetén megtörténhet az, hogy nem vesszük észre, milyen hatással van egy gyerekre ez a kiállítás, nem tudja megfelelően lereagálni a pedagógus, s utána már nem biztos, hogy ez a gyerek bármit is elmond az esetről.


„Az lenne a legjobb, ha egy beszélgetés követné a kiállítást,

amikor akár érzés szintjén is megbeszélhetik a gyerekek a pedagógussal, hogy mi jutott eszükbe a kiállításról, vagy milyen érzéseket keltett bennünk. Meg kell adni a lehetőséget, hogy megfogalmazhassa, mit élt át ezzel kapcsolatosan. Nem feltétlenül az a megoldás, hogy a gyerekeket megóvjuk a szembesítéstől, de ha már ez történik, akkor adjuk meg a lehetőséget, hogy utána tényleg rájöjjünk arra, hogy miként élte meg érzelmileg a gyerek” – magyarázta Keresztes, aki azt is hangsúlyozta, jó, ha előzetesen tisztázzák az osztályban, hogy mire számíthatnak, mit fognak ott látni. Ez után már egy hetedikes gyerek is dönthet, meg akarja nézni vagy sem.

Rita még korábban, 2008-ban látta a budapesti kiállítást, így nyilatkozott az élményről:
„Nem horrorfilm-elvárásokkal indultam neki, nem sokkolt, csupán kíváncsi voltam. Kicsit valóban megrebbent a szívem, amikor a koromfekete dohányos tüdő mellett az egészségeset láttam, mivel cigizem, de nem volt annyira hatásos, hogy lemondjak róla. A másik élénk élményem a preparált emberi magzatok látványa, de aki már látta a nagyenyedi Bethlen Gábor Kollégium fizikai deformációkkal rendelkező preparált magzatait, az semmitől sem ijed meg. Összességében eléggé memento mori-s a kiállítás alaphangulata, de az olyan tuningolt verziókat, amikor a csont és izom télapót és rénszarvasokat mutatnak, már túl soknak tartom. Ugyanakkor, ha biológiaórának és nem rémfilmnek tekintjük, akkor elmenni mindenképp megéri.”


Fotó: secretelebucurestiului.wordpress.com



  • Megosztás:




HIRDETÉS




36. bajszos nő
2013 április 7 17:35 Replikázok

Bónusz érdekesség von Hagensről, Wikipédiáról: "In January 2011, he announced that he was dying from Parkinson"s disease and that after his death his wife would plastinate his body and put his preserved corpse on display as part of the Body Worlds exhibitions."

35. barika
2013 április 7 13:15 Replikázok

@bajszos nő: el kell ismernem, hogy most nagyon kíváncsivá tettél :) kifejtenéd azt a rengeteg mondanivalót?

34. bajszos nő
2013 április 7 17:33 Replikázok

@barika: bennem a kép azt asszociálja, hogy a szexualitás - amit ugye testiségnek is nevezünk - ez esetben lehető leg_testibben_ jelenik meg, olyannyira a "hús örömeként", hogy még fűrészelni is lehet közben az "illetőket", mint mondjuk egy báránycombot. A fűrészelő eközben mégis kétségbeesettnek, szomorúnak tűnik, mintha mégsem tudna csak izomzatként tekinteni ezekre a testekre, mintha bánná, hogy eddig "alacsonyodott" le a saját alkotásával.

A magyarázatomhoz azért kiemelném, hogy 1. szigorúan csak egyetlen képhez fűztem pár gondolatot, 2. Herr von Hagensnek az általa feltalált technológián kívül a The Human Body című kiállításhoz semmi köze, az övéit Body Worldsnek hívják, 3. bár vannak ilyen "művészibb" törekvései, ő elsősorban anatómus és a kiállítások is javarészt anatómiai ismeretterjesztést szolgálnak; azt, hogy művész és művészet, javarészt mi kommentelők találtuk ki az egész koncepcióra.

33. barika
2013 április 7 13:10 Replikázok

@Doktor fon: mielőtt mégtöbben kifogásolnák a mondandómat, közlöm, hogy egy szóval sem állítottam, hogy bármit be kellene tiltani vagy kiírtani, azt sem mondtam, hogy tiltakozásképpen a múzeum elé fogom láncolni magam, sőt, a hullákat sem fogom elrabolni, mert már amúgy sem jók semmire, se keselyű-, se macskaeledelnek, mert tele vannak nyomva műanyaggal...
tehát csak elmondtam a véleményem a kiállításról, akinek meg nem tetszik, az ne olvassa, kedves Doktor fon, ennyi az egész

32. Ercsey-Ravasz Ferenc
2013 április 6 20:22 Replikázok

Barika, ezt csak zenészként (ergo valamiféle művészként) tudom megítélni. A XX. századba akár tetszik, akár nem betolult a groteszk és egy pillanatig sem válogatott eszközeiben. Maradt tehát két dolog: a személyes ízlés, amely szerint tetszik nekünk valami, vagy sem, illetve az a kérdés, hogy mi művészet. Külső itélőbíró és független, egzakt kritériumok híján pedig (higgye el, nekem se tetszik) sajnos azt kell elfogadnunk, hogy művészet az, amit alkotója annak tart. Aki ezen akar változtatni, az legyen szíves a korszakkal és a világgal kezdje, mert a művészet, amilyen rusnya és megbotránkoztató sokszor, csak ezeknek a vetülete, lecsapódása.

31. barika
2013 április 7 13:26 Replikázok

@Ercsey-Ravasz Ferenc: igaza van, valószínűleg a "világgal" van bajom, hogyha Hagens erre azt mondja, hogy művészet, akkor nem pszichológushoz küldik terápiára, hanem meggazdagszik belőle...

30. kesztió
2013 április 6 19:31 Replikázok

Javasolnám, hogy tiltsuk be a halottakat.

29. barika
2013 április 6 19:57 Replikázok

@kesztió: javaslom, hogy ne temessük el őket, hanem preparáljuk ki, és tartsuk a vitrinben

28. Ercsey-Ravasz Ferenc
2013 április 6 11:01 Replikázok

Kegyeletsértés csak a mi európai felfogásunk szerint lehet, mert vannak olyan földrészek, ahol az elhunytat szakértő módon darabokra vágják, hogy a keselyűk könnyebben lakmározhassanak belőlük. S ha amint értem ezek kínaiak, akkor ennek "culture clash" a neve. A perverz és öncélú freakshow stb. jelzőkkel a XX. század közepének művészeti burjánzásai után érdemben inkább nem foglalkoznék (néhány szemléletes és kellőképpen megbotránkoztató példát már felsoroltak az előttem hozzászólók). Ami a hátramaradt kérdést illeti, szerintem a szülői beleegyezés és a pszichológus által javasolt pedagógusi körítés megoldja a dolgot. A felnőttek pedig, ha nem óhajtják, ne nézzék. De ne nyomorgasság már Prokrusztész ágyába azokat, akiknek más az ízlésük, elvárásuk, toleranciájuk.

27. barika
2013 április 6 20:14 Replikázok

@Ercsey-Ravasz Ferenc: persze, kínaiak, de aki kitalálta és megcsinálta velük, az egy német, nem hiszem, hogy ezt "culture clash"-nek hívnák :)
és őszíntén nem értem, hogyan merül fel bárkiben ennek a kiállításnak a kapcsán, hogy művészetről beszéljen...
és aki szerint meg az emberi test szépségéről szól, annak ajánlom ezt a fotót és szép álmokat hozzá: http://4.bp.blogspot.com/-UAre1b8pLv0/UUWszFMVOmI/AAAAAAAAApI/_F9zGJR6a1U/s1600/bodyworks_1360513i.jpg

és nem, semmi bajom az izmokkal, a csontokkal és a belső szervekkel, mellékesen éppen biológia egyetemet végeztem, még véletlenül sem az emberi szervek látványával van bajom... hanem ezzel a perverz van Hagens-szel, lásd itt (18+): http://www.adnkronos.com/IGN/Mediacenter/Fotogallery/Gallerie/3.0.3747380962/3.0.3747380962/Engaged_sexual_art.jpg

26. kesztió
2013 április 7 09:40

@barika: Elismerem, tényleg perverz ez a Hagens (ld. a szerinted tizennyolcaskarikás képet), úgyhogy akkor tiltsuk be a fűrészt is.

25. bajszos nő
2013 április 6 22:31

@barika: van egy rossz hírem számodra: én a második linkelt képben rengeteg olyan mondanivalót látok, amit szerintem te is el tudnál fogadni, ha belegondolnál. teszel egy próbát? :)

24. Doktor fon
2013 április 6 21:49

@barika:

Kedves Barika, csak azért mert te rosszakat szoktál álmodni valamiről, az még nem jelenti automatikusan azt, hogy azt a valamit ki kell irtani a világból. Nem kell ilyen helyekre menned, ha fóbiáid vannak, ennyi az egész.

23. remo
2013 április 6 01:35 Replikázok

van Hagens kiállítása ezreket vonzott, hónapokon keresztül. nem most! hanem már tizen évekkel ezelött. ez nem arról szól, hogy halottak ilyenféle mumifikációja megfelel-e az éppen szezonos morálnak vagy sem, hanem arról, hogy melyik cég hány jegyet ´hajlandó ajándékozni alkalmazottainak. ki-ki eldöntheti otthon, hogy viszi a gyerekeit vagy sem?

Tanügyminisztérium..?? Oktatás ügyi minisztérium..? na melyik? a két szó egész más fogalmakról beszél. jó lenne tisztába lenni a kompetenciákkal!

22. nzs
2013 április 5 14:12 Replikázok

En voltam a budapesti kiallitason! Halado szellemunek tartom magam, orulok, hogy lattam. Aki konzervativ vagy megborzong az ilyesmitol, hat ne nezze meg! Gondolom senkit sem fognak kotelezni erre a muzeumlatogatasra.

21. Dr. szpahi
2013 április 5 14:31 Replikázok

@nzs: Senkit sem köteleznek, csak esetleg a gyerekeket. Éppen erről szól a cikk!

20. bajszos nő
2013 április 5 14:41

@Dr. szpahi: A szülői beleegyezéssel amúgy én is maximálisan egyetértek, a vita inkább a kiállítás etikusságáról szólt.

19. Holló Gráf
2013 április 5 13:57 Replikázok

Szerintem semmivel sem betegebb koncepció, mint amikor fekáliával és kézcsonttal ábrázolták az Utolsó vacsorát, vagy a Krisztus a pisában című örökbecsű mű, amelyet úgy alkotott meg a művész, hogy belevizelt egy üvegbe és belehelyezte a keresztet.

Nagy hasznuk ezeknek a polgárpukkasztó kiállításoknak sem volt, ha már a haszonelvűség felől közelítünk a kérdéshez. A fenti kiállítás és az általam említettek között annyi a különbség, hogy egyiken a barik&co akadnak ki, míg a másik a vallásos érzékenységet sérti

18. barika&co
2013 április 5 14:21 Replikázok

@Holló Gráf: én is értelmetlennek tartom a kizárólag polgárpukkasztás céljával készült "műremekeket", de nem nagyon értem, hogy jön ez most ide? ha azokról lenne kiállítás nálunk, akkor talán ahhoz is kommenteltem volna, nem állítottam, sehol, hogy az nem sértené az érzékenységemet...

17. bajszos nő
2013 április 5 14:44

@barika&co: akkor vallásos barika&co vagy? :D

16. bajszos nő
2013 április 5 13:24 Replikázok

Barika, lent írtad, csak ott nem tudok már replikázni: "@bajszos nő: jó ötlet a tested felajánlása, bajszos nőként előkelő helyre számíthatsz egy ilyen kiállításon, még sztár is lehet belőled :)"

Én ilyen személyeskedésekre már nem vagyok hajlandó válaszolni, szép napot kívánok.

15. Dr. szpahi
2013 április 5 14:21 Replikázok

@bajszos nő:

Pedig ideillő poén volt.

@barika: megalike :-))

14. bajszos nő
2013 április 5 14:41

@Dr. szpahi: Nem érdekel. Fel vagyok háborodva és emberi mivoltomban megbántva érzem magam. A bajszom miatt diszkriminálva. Hát élet ez?!

(most magyarázzam a bizonyítványom, hogy nagyon is jól értettem a poént, és egy poénnal válaszoltam?)

13. nihil
2013 április 5 13:05 Replikázok

@barika: szerinted kik vegzik a szervatultetest? orvosok, akik elhivatottak a gyogyitas fele, akiket elbuvol az emberi test szepsege, ugy borostul, mint bor nelkul. ha 1000 latogatobol 1-ben felkelti az erdeklodest a kiallitas, mar megerte.

es amugy te is elismered, hogy van ertelme: "erre a célra nem felelne meg mondjuk 3?". ha lattad voln a akiallitast tudnad, hogy nincs ket ugyanolyan "figura": mindegyiken valami mas lathato, mas szintig lehet bepillantani, arrol nem is beszelve, hogy szo sincs itt 200 testrol (a cikk szovege:"200 valódi emberi testet vagy testrészt" -> van itt apro csonttol emberi agyig minden).

12. barika
2013 április 5 21:16 Replikázok

@nihil: kétlem, hogy a sebészt egy gyönyörű máj vagy egy fantasztikusan érdekes féregnyúlvány latványa motiválná, de ki tudja, lehet, olyat mondjuk már hallottam, hogy a szadisták mennek sebésznek :)
én a 3-as példával csak arra utaltam, hogyha valóban tudományos célzattal működne a dolog, akkor erre talán kevesebb tetem is megfelelne, de egyértelmű, hogy itt a látványosságon van a hangsúly... de akinek ez szép, hát végülis nézze

11. zabihulla
2013 április 5 12:57 Replikázok

Nem perverzebb, mint egy keresztre felszegezett holttest mutogatása.

10. greg
2013 április 5 11:34 Replikázok

Huh, nemrég átlapoztam Leonardo da Vinci Anatómia c. anatómiai rajzait tartalmazó könyvét, hogy ez a Leonardo milyen perverz, borzalmas, rémes, kegyeletsértő művész volt...megáll az ész. :-D

9. barika
2013 április 5 12:35 Replikázok

@greg: jaj, na, persze, semmi különbség sincs a művészet és a pénzszerzésről szóló, nyúzott kínaiakat bemutató freak show között, simán egybe lehet mosni a kettőt...

8. greg
2013 április 6 11:38

@barika: Magadnál vagy?

7. barika
2013 április 5 10:50 Replikázok

szerintem borzalmas, rémes, kegyeletsértő, perverz - milyen tudományos értéke van egy lenyúzott télapónak a szánon, a lenyúzott RÉMszarvasokkal előtte? vagy a pókerező vagy hintázó csont- és izomembereknek? nagyon beteg a egész koncepció...

6. bajszos nő
2013 április 5 12:54 Replikázok

@barika: te barika, már nem pontosan értem, mivel van problémád. Azzal, hogy túl sokan vannak? Most tudományos célra lehessen vagy sem ilyesmit használni? Az a baj, hogy kiállítás, és nem zártkörű szemléltetés? Mert utóbbi semmivel sem lenne másabb, mint egy orvosi egyetem mindennapos gyakorlata. Ha úgy gondolod, hogy ez az egész kiállítás kegyeletsértő meg perverz, akkor nem mindegy, hogy három van vagy kétszáz?

5. bajszos nő
2013 április 5 11:09 Replikázok

@barika: a kegyeletsértőt még elfogadom abban az esetben, ha a holttestek valóban nem adományból származnak. De amúgy túl sok perveziót nem látok benne, a télapó meg a póker vvalóban meredek egy kicsit, de annak meg mi értelme lett volna, ha 200 embert ugyanabban a pózban állítanak ki? Szerintem van tudományos értéke látni az izmok, a belső szervek, a csontozat szerkezetét "élesben" is, és nem csak műanyag bábukon.

Amúgy én minden további nélkül odaadományoznám a testem ilyen célokra. Sose foglalkoztatott, mi lesz vele a halál után, és időnként zavar is, hogy nálunk ennyire téma, de ha már tervezni kellene, hogy mi legyen vele, inkább ez, mintsem egy sírhely egy amúgy is túlzsúfolt temetőben, ami csomó pénzbe kerül és nyűg az utódoknak. (Jaj, mit fogok kapni ezért az utolsó megjegyzésért...)

4. barika
2013 április 5 13:15

@bajszos nő: jó ötlet a tested felajánlása, bajszos nőként előkelő helyre számíthatsz egy ilyen kiállításon, még sztár is lehet belőled :)

3. barika
2013 április 5 12:43

@bajszos nő: "Szerintem van tudományos értéke látni az izmok, a belső szervek, a csontozat szerkezetét "élesben" is, és nem csak műanyag bábukon." - igen? 200 különböző emberen? erre a célra nem felelne meg mondjuk 3?

2. nihil
2013 április 5 11:00 Replikázok

@barika: igy van! sot, ha valakinek ki kell venni a vakbelet, inkabb ne boncoljuk fel, mert milyen perverz mar a ver latvanya!

tisztazzuk: igen, hatasvadasz, hogy peldaul kartyak vannak a "figurak" kezeben, de aki ezen fennakad, azzal komoly bajok vannak. ha az ember nem vakon megy be, akkor fel ora alatt tobbet tanulhat az emberi test anatomiajaraol, mint barmelyik konyvbol.

hogy kegyeletserto-e, azon lehet vitazni. szerintem nem rosszab, mint ha valakinek az eletet egy balesetben elhunyt szervdonor menti meg.

es meg egy aprosag: miota beteg az emberi test latvanya? miot emgbotrankoztato az, ami a legtermeszetesebb a vilagon: a csontok, az izmok, az inak?

1. barika
2013 április 5 12:33

@nihil: azért ne keverjük már a szezont a fazonnal! hogy lehet összehasonlítani a gyógyászati célú, orvosi beavatkozást egy ilyen freak show-val? annak nagyon nagy haszna van, megmenti egy ember életét, de ennek mi is a haszna, mégis? és mit szólnál egy nyilvános boncoláshoz? olcsó hatásvadászat az egész, csak ennyi a bajom vele, hogy ne próbálják meg tudományosnak eladni azt, ami egyszerűen nem az. és igen, a szervdonorság is az életmentésről szól, nem értem, hogy nem látod a különbséget az öncélú borzongatás és aközött?




SZAVAZÓGÉP

Mit tennél, ha titkos ügynök lennél?

Martinit innék. Rázva, nem keverve 80
Tanácsot kérnék Pontától 10
Indulnék az elnökválasztáson 10
Titkolnám 33
Lelepleznék valaki mást 11
Hogy jöttél rá, hogy az vagyok? 28

KORÁBBI SZAVAZÓGÉPEK






24 óra hírei 24 óra cikkei
HIRDETÉS